Wymiana oleju i filtrów Eksploatacja samochodu, aby była bezproblemowa, wiąże się z regularnym serwisowaniem, w tym z wymianą na czas, według zaleceń producenta, odpowiednich filtrów i płynów eksploatacyjnych, w tym oleju.
Olej i filtr oleju Podstawowa rola oleju silnikowego to jego smarowanie, czyli zmniejszenie tarcia ruchomych części i ochrona przed zużyciem silnika. Olej ma jednak jeszcze kilka innych zadań, a mianowicie wspomaga chłodzenie silnika odprowadzając ciepło, doszczelnia komorę silnika, tłumi drgania i zmywa osad i produkty spalania, które to spływają do miski olejowej. Wszystkie te zadania powodują, że olej w trakcie użytkowania samochodu zużywa się: traci swoje właściwości fizykochemiczne, oraz nabiera coraz więcej zanieczyszczeń, dodatkowo powodując przytykanie filtru oleju. Producenci samochodów zalecają wymianę oleju wraz z filtrem mniej więcej co rok lub po przejechaniu 15 – 20 tys. km, czasem 30tys. km;
Filtr paliwa Filtr paliwa służy do wyłapywania zanieczyszczeń, jakie mogą trafić do zbiornika paliwa. Szczególną uwagę na stan filtra paliwa należy zwracać w samochodach z silnikiem diesla, ponieważ jego osprzęt jest dużo bardziej wrażliwy na nawet najdrobniejsze zanieczyszczenia niż silnik benzynowy. Wynika to z faktu stosowania układów wtryskujących olej napędowy pod dużo wyższym ciśnieniem niż benzyny, przez co nawet niewielkie zanieczyszczenia paliwa mogą uszkodzić wrażliwe układy. Filtry paliwa mają dużo wyższą trwałość w stosunku do filtrów oleju i wymienia się je zazwyczaj przy przebiegach 30 – 60 tys. km;
Filtr powietrza Zadaniem filtru powietrza jest wyłapywanie zanieczyszczeń, jakie mogłyby trafić do komory spalania silnika wraz z zasysanym z zewnątrz samochodu powietrzem. Każde, nawet najdrobniejsze zanieczyszczenie, jakie trafia do cylindra, może spowodować poważne uszkodzenie silnika, dlatego tak ważne jest filtrowanie powietrza. Każdy filtr jednak w trakcie użytkowania zużywa się – zużyty (czyli „zapchany” zanieczyszczeniami) filtr powietrza może spowodować gorszą pracę silnika, poprzez doprowadzanie do niego mniejszej niż potrzebna dawki powietrza, stąd tak istotne jest regularne sprawdzanie jego stanu i – w razie potrzeby – wymiana.
Filtr kabinowy Powietrze trafiające do kabiny samochodu również powinno być filtrowane. I o ile podobnie jak w przypadku silnika ważne jest odfiltrowanie zanieczyszczeń stałych, tak w przypadku filtru kabinowego ważna jest jeszcze kwestia wilgoci: tańsze filtry, składające się głównie z papieru, potrafią w bardzo krótkim czasie wchłonąć wilgoć i w przypadku niewymienienia doprowadzić do rozwoju na jego powierzchni groźnych grzybów i pleśni. Najlepiej korzystać z filtrów kabinowych, wyposażonych w węgiel aktywny, który eliminuje oprócz cząstek stałych również bakterie oraz pyły.
Filtr cząstek stałych (DPF)Rolą DPF jest oczyszczanie spalin samochodu z cząstek sadzy. Filtry DPF montowane są głównie w nowych samochodach, z silnikami diesla. Jest to – w założeniu – długowieczny filtr, który w trakcie eksploatacji powinien sam się oczyszczać. W praktyce jednak okazuje się, iż głównie jazda na krótkich odcinkach powoduje zapychanie, co w konsekwencji prowadzi do uszkodzeń i konieczności regeneracji.