Otwarte: Poniedziałek - Czwartek: 8:00 -19:00, Piątek: 8:00 - 16:00
Otwarte: Poniedziałek - Czwartek: 8:00 -19:00, Piątek: 8:00 - 16:00
Instalacje LPG (Liquefied Petroleum Gas – instalacja na gaz płynny) są dostępne na rynku od kilkunastu już lat.
Pierwsze instalacje (tzw. I czy II generacja) to bardzo proste układy mechaniczne, zarówno w użytkowaniu jak i serwisowaniu, montowane głównie w starszych samochodach z prostymi układami napędowymi.
Dostępne od niedawna instalacje IV czy V generacji to natomiast bardzo skomplikowane elementy bazujące na sekwencyjnym wtrysku gazu w fazie lotnej (IV) czy ciekłej (V), posiadające komputery sterujące, komunikujące się z elektroniką samochodu, zapewniające optymalne osiągi, ale również wymagające profesjonalnego montażu i kalibracji.
Korzystanie z LPG wiąże się ze sporymi oszczędnościami na paliwie, niemniej jednak aby zapewnić długotrwałe i bezpieczne korzystanie z instalacji gazowe LPG, niezbędne są profesjonalny montaż oraz regularne serwisowanie: wymiana filtrów, sprawdzanie stanu butli, zaworów, reduktora czy listwy wtryskowej.
W AZ Motor Serwis oferujemy zarówno montaż wraz z optymalną kalibracją, jak i późniejsze serwisowanie instalacji gazowych LPG renomowanych producentów.
Od ponad 20 lat zajmujemy się naprawą samochodów.
Z każdym rokiem ilość elektroniki w samochodach wzrasta i w tym rozwijamy naszą specjalizację, niemniej jednak wciąż spora ilość napraw wiąże się z klasycznymi uszkodzeniami mechanicznymi.
Bardzo często uszkodzenia mechaniczne wiążą się ze złym stanem dróg, ale również z zaniedbaniami użytkowymi, dlatego jeśli tylko kierowca zaczyna słyszeć niepokojące objawy (stuki i inne niepokojące „odgłosy”), powinien jak najszybciej pojawić się w zakładzie mechaniki samochodowej, aby zminimalizować dalsze uszkodzenia i koszty napraw.
W AZ Motor posiadamy wszelkie niezbędne urządzenia, aby usunąć większość problemów mechanicznych, tj m.in.:
Sprawna klimatyzacja to podstawa świeżego powietrza w samochodzie, co wpływa z jednej strony na komfort i dobre samopoczucie, ale z drugiej na bezpieczeństwo: regularnie serwisowany układ klimatyzacji to brak grzybów, pleśni, roztoczy w przewodach wentylacyjnych oraz niezaparowane szyby w deszczową pogodę.
W AZ Motor Serwis kompleksowo serwisujemy i naprawiamy elementy układu klimatyzacji i wentylacji – w szczególności nasza specjalizacja to:
Proces czyszczenia i dezynfekcji układu klimatyzacji wykonujemy przy pomocy ultradźwięków rozbijających środek do czyszczenia na postać mgły krążącej wewnątrz kabiny, w nawiewach i przewodach wentylacyjnych.
Elektromechanika, czyli naprawa wszelkiego rodzaju elektroniki samochodowej, układów i instalacji elektrycznych.
Diagnostyka komputerowa pomaga nam w określeniu przyczyny problemów z Twoim pojazdem – po jej wykonaniu przystąpimy do naprawy wskazanego elementu.
Profesjonalnie radzimy sobie z wieloma problemami, przykładowe z nich to:
Potrafimy również dokonać różnych modyfikacji w Twoim samochodzie, np. zamontujemy brakujący zestaw głośnomówiący czy wymienimy głośniki systemu audio.
Prawidłowo funkcjonujące hamulce i zawieszenie (czyli układ jezdny) samochodu to podstawa bezpiecznego poruszania się pod drogach.
Hamulce to jeden z kluczowych układów: od jego sprawności zależy bezpieczeństwo nasze, ale również innych uczestników ruchu, np. pieszych. Dbałość o hamulce to sprawdzanie i regularna wymiana zużytych klocków hamulcowych i tarcz (oraz okładzin w przypadku bębnów), oraz płynu hamulcowego, ale także prawidłowe obchodzenie się z hamulcami w trakcie jazdy, np. unikanie naprzemiennego mocnego hamowania i gwałtownego wystudzania podczas wjazdu w kałuże itp., co prowadzić może do uszkodzeń tarcz hamulcowych.
Podczas kontroli układu hamulcowego w naszym zakładzie sprawdzamy przede wszystkim:
Trudno jest jednoznacznie określić ile można „przejechać” na jednych klockach/tarczach i płynie – wszystko bowiem zależy od stylu jazdy i jakości zastosowanych materiałów.
Układ zawieszenia natomiast to wszystkie elementy, które służą do prowadzenia pojazdu, kontroli kierunku poruszania się, zapewnienia przyczepności do podłoża, po którym jedzie oraz zapewnienia komfortu (tłumienie drgań pochodzących od nierówności). Zawieszenie zatem to mówiąc krótko układ elementów, które łączą konstrukcję samochodu z kołami.
Najważniejsze elementy układu zawieszenia, a jednocześnie te, które najczęściej wymagają interwencji i sprawdzenia, głównie na skutek jazdy po polskich drogach, to:
Uszkodzone powyższe elementy objawiają się najczęściej stukaniem podczas jazdy, przy czym jest to jedynie objaw bardzo groźnej sytuacji, która może doprowadzić nawet do wypadku, dlatego tak ważne jest szybkie zdiagnozowanie uszkodzenia elementu zawieszenia.
Sprzęgło jest elementem pozwalającym na załączanie i rozłączanie napędu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów.
Podstawowym elementem jest element cierny czyli tzw tarcza sprzęgła – przez odpowiedni docisk elementów ciernych regulowana jest siła tarcia. Problemy z przyspieszaniem bądź ruszaniem z miejsca, dziwne „szumy” z okolicy skrzyni biegów to należące do typowych objawy zużycia sprzęgła, co zazwyczaj wiąże się ze sporymi problemami.
Główne objawy zużycia elementów sprzęgła to:
Przy normalnej eksploatacji samochodu, elementy sprzęgła wytrzymują dość duże przebiegi, rzędu 100 – 200 tys km. Wraz jednak ze wzrostem mocy silnika samochodu oraz agresywności jazdy przebiegi te maleją, bowiem sprzęgło w takich ekstremalnych sytuacjach jest narażone na pracę na granicy wytrzymałości.
Rozrząd to bardzo ważny element zespołu napędowego, czyli silnika.
Składa się m.in. z kół zębatych oraz paska bądź łańcucha napędzającego, a jego zadaniem jest – w dużym uproszczeniu – sterowanie zasilaniem silnika w paliwo i odprowadzania spalin.
W trakcie eksploatacji samochodu, w miarę pokonywania kolejnych kilometrów, rozrząd ulega powolnemu zużyciu i dlatego każdy producent samochodu nakazuje wymieniać rozrząd po przejechaniu określonego dystansu kilkudziesięciu tysięcy km: w miarę przejechanych kilometrów pasek bądź łańcuch mogą ulec lekkiemu rozciągnięciu, co w konsekwencji może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika, dlatego tak ważnym jest szczegółowa dbałość o ten element i stosowanie się do zaleceń producenta.
Tym bardziej, że koszt wymiany to kilkaset złotych raz na kilka lat, a próba zaoszczędzenia może spowodować straty w razie awarii sięgające kilku tysięcy złotych. Elementy rozrządu (paski, napinacze, rolki prowadzące) powinno się również zmienić w przypadku zakupu używanego samochodu, podobnie jak filtry i płyny eksploatacyjne.
Uwaga: praktycznie wszyscy producenci samochodów zalecają, aby podczas wymiany rozrządu wymienić również tzw. pompę wody, czyli element układu chłodniczego. Jest to związane z tym, że pompy te są napędzane tym samym paskiem i w przypadku pozostawienia starej pompy rośnie ryzyko uszkodzenia nowego rozrządu.
Wymiana oleju i filtrów Eksploatacja samochodu, aby była bezproblemowa, wiąże się z regularnym serwisowaniem, w tym z wymianą na czas, według zaleceń producenta, odpowiednich filtrów i płynów eksploatacyjnych, w tym oleju.
Olej i filtr oleju Podstawowa rola oleju silnikowego to jego smarowanie, czyli zmniejszenie tarcia ruchomych części i ochrona przed zużyciem silnika. Olej ma jednak jeszcze kilka innych zadań, a mianowicie wspomaga chłodzenie silnika odprowadzając ciepło, doszczelnia komorę silnika, tłumi drgania i zmywa osad i produkty spalania, które to spływają do miski olejowej. Wszystkie te zadania powodują, że olej w trakcie użytkowania samochodu zużywa się: traci swoje właściwości fizykochemiczne, oraz nabiera coraz więcej zanieczyszczeń, dodatkowo powodując przytykanie filtru oleju. Producenci samochodów zalecają wymianę oleju wraz z filtrem mniej więcej co rok lub po przejechaniu 15 – 20 tys. km, czasem 30tys. km;
Filtr paliwa Filtr paliwa służy do wyłapywania zanieczyszczeń, jakie mogą trafić do zbiornika paliwa. Szczególną uwagę na stan filtra paliwa należy zwracać w samochodach z silnikiem diesla, ponieważ jego osprzęt jest dużo bardziej wrażliwy na nawet najdrobniejsze zanieczyszczenia niż silnik benzynowy. Wynika to z faktu stosowania układów wtryskujących olej napędowy pod dużo wyższym ciśnieniem niż benzyny, przez co nawet niewielkie zanieczyszczenia paliwa mogą uszkodzić wrażliwe układy. Filtry paliwa mają dużo wyższą trwałość w stosunku do filtrów oleju i wymienia się je zazwyczaj przy przebiegach 30 – 60 tys. km;
Filtr powietrza Zadaniem filtru powietrza jest wyłapywanie zanieczyszczeń, jakie mogłyby trafić do komory spalania silnika wraz z zasysanym z zewnątrz samochodu powietrzem. Każde, nawet najdrobniejsze zanieczyszczenie, jakie trafia do cylindra, może spowodować poważne uszkodzenie silnika, dlatego tak ważne jest filtrowanie powietrza. Każdy filtr jednak w trakcie użytkowania zużywa się – zużyty (czyli „zapchany” zanieczyszczeniami) filtr powietrza może spowodować gorszą pracę silnika, poprzez doprowadzanie do niego mniejszej niż potrzebna dawki powietrza, stąd tak istotne jest regularne sprawdzanie jego stanu i – w razie potrzeby – wymiana.
Filtr kabinowy Powietrze trafiające do kabiny samochodu również powinno być filtrowane. I o ile podobnie jak w przypadku silnika ważne jest odfiltrowanie zanieczyszczeń stałych, tak w przypadku filtru kabinowego ważna jest jeszcze kwestia wilgoci: tańsze filtry, składające się głównie z papieru, potrafią w bardzo krótkim czasie wchłonąć wilgoć i w przypadku niewymienienia doprowadzić do rozwoju na jego powierzchni groźnych grzybów i pleśni. Najlepiej korzystać z filtrów kabinowych, wyposażonych w węgiel aktywny, który eliminuje oprócz cząstek stałych również bakterie oraz pyły.
Filtr cząstek stałych (DPF)Rolą DPF jest oczyszczanie spalin samochodu z cząstek sadzy. Filtry DPF montowane są głównie w nowych samochodach, z silnikami diesla. Jest to – w założeniu – długowieczny filtr, który w trakcie eksploatacji powinien sam się oczyszczać. W praktyce jednak okazuje się, iż głównie jazda na krótkich odcinkach powoduje zapychanie, co w konsekwencji prowadzi do uszkodzeń i konieczności regeneracji.
Przeglądy okresowe Przeglądy okresowe stanowią bardzo istotny element związany z użytkowaniem samochodu – polegają na sprawdzeniu najważniejszych elementów samochodu, oraz ewentualnej wymianie zużytych części i płynów eksploatacyjnych (oleje, filtry). Powinny być wykonywane co najmniej tak często, jak zaleca to producent samochodu. My zachęcamy do wykonywania przeglądów co najmniej raz w roku, chociaż pewne elementy należy sprawdzać zarówno na wiosnę, jak i jesienią i w ten sposób zabezpieczać samochód na sezon letni i zimowy.
Co kontrolujemy i ew. wymieniamy w trakcie przeglądów okresowych? Przede wszystkim wymieniamy: Olej i filtr oleju; Filtr powietrza; Filtr kabinowy/przeciwpyłkowy; Jeśli producent zaleca: filtr paliwa Dodatkowo sprawdzamy i – jeśli zachodzi potrzeba – wymieniamy: Płyn chłodniczy; Płyn hamulcowy; Klocki hamulcowe; Świece zapłonowe; Pióra wycieraczek Kontrolujemy również: Stan zawieszenia; Stan układu hamulcowego; Stan układu kierowniczego; Stan układu wydechowego; Ciśnienie w oponach
Koszt przeglądu okresowego zależy od jego zakresu i użytych części i płynów, przy czym można wybrać jeden z poniższych pakietów, w których ryczałtowo wliczone są najważniejsze elementy.
Co to jest geometria kół? Geometria kół to ustawienie pochylenia kół z jednej strony pojazdu w stosunku do drugiej oraz kilka dodatkowych parametrów (zbieżność, kąty pochylenia i kilka innych). Pojazd z prawidłowo ustawioną geometrią prowadzi się równo i stabilnie, podczas gdy taki z nieprawidłowo ustawioną często jedzie niepewnie, dając odczuć tzw. „ściąganie”, czyli mimowolne skręty w lewo bądź w prawo.
Po co ustawiać geometrię? Prawidłowe ustawienie geometrii ma znaczenie przede wszystkim dla bezpieczeństwa: w skrajnych przypadkach może dojść do niekontrolowanego poślizgu i wypadku, najczęściej skutkiem są przyspieszone zużycie opon (nierównomierne zużycie na jednym z kół) oraz zużycie niektórych elementów zawieszenia. Z tego też względu bardzo ważne jest cykliczne kontrolowanie stanu geometrii i zawieszenia, najlepiej minimum raz w roku przy wiosennym bądź jesiennym przeglądzie.
Jak sprawdzić, czy geometria jest ustawiona prawidłowo? Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy z samochodem jest wszystko w porządku jest – przy zachowaniu szczególnej ostrożności – puszczenie przy niedużej prędkości kierownicy i obserwacja, czy samochód jedzie prosto, czy zaczyna mieć tendencję do skrętu. Jeśli auto zaczyna skręcać, powinniśmy się natychmiast udać na zbadanie geometrii.
Co jest przyczyną nieprawidłowej geometrii? Zazwyczaj geometria zmienia się w przypadku nagłego zadziałania zewnętrznej siły – np. po wjechaniu w dziurę w jezdni, bądź szybkim najechaniu na krawężnik czy próg zwalniający, nie licząc oczywiście kolizji czy wypadków, zwłaszcza związanych z uderzeniem w okolice kół czy elementów zawieszenia. Rzadko zdarza się samoistne rozregulowanie układów odpowiedzialnych za geometrię, niemniej jednak jest to oczywiście możliwe stąd tak ważne jest bieżące kontrolowanie również tego elementu samochodu.
Ile trwa regulacja geometrii? Profesjonalna diagnostyka problemów geometrii i naprawa większości z nich trwa kilkanaście do kilkudziesięciu minut. W przypadku poważniejszych problemów czas ten oczywiście może się wydłużyć, niemniej jednak jak widać w większości przypadków jest to naprawa, którą można wykonać na poczekaniu, stąd jeszcze raz podkreślimy, iż warto to wykonać, nawet przy okazji tzw. wymiany oleju.
Prowadzimy pełen zakres usług dla wszystkich marek samochodów osobowych i dostawczych:
Profesjonalna diagnostyka komputerowa
Współczesne samochody wypełnione są po brzegi elektroniką. Czasy, gdy do poprawnego zdiagnozowania usterki wystarczyły oczy mechanika i książka „sam naprawiam” dawno minęły. Obecnie, aby rozpoznać bardziej złożone usterki, niezbędne jest posiadanie – oczywiście oprócz fachowej wiedzy – również nowoczesnego sprzętu komputerowego (tzw. interfejs diagnostyczny), który, po podłączeniu do samochodu, jest w stanie wykryć niedomagania rozmaitych układów i wskazać ich przyczynę.
Dzięki temu możliwe jest zbadanie wielu usterek samochodu w dość szybkim czasie, bez konieczności demontowania podzespołów i zbędnej straty czasu: od problemów z zasilaniem, przez występujące błędy w układzie hamowania czy choćby klimatyzacji, na złożonych wskazówkach problemów z silnikiem kończąc.
Producenci samochodów wypuszczają na rynek nowe modele praktycznie co rok-dwa, dlatego tak ważne jest, aby zakład mechaniki samochodowej posiadał zawsze aktualny sprzęt do diagnostyki, jak i fachową wiedzę na temat korzystania z niego.
W AZ Motor Serwis kładziemy nacisk na to, aby nasi klienci mogli rozwiązywać problemy swoich samochodów niezależnie od ich wieku/generacji jak i marki dzięki temu, że na bieżąco inwestujemy zarówno w sprzęt, jak i szkolenia naszych ludzi.
Jeśli masz problem ze swoim samochodem zapraszamy – diagnostyka komputerowa to pierwszy krok do tego, aby skutecznie naprawić Twoje auto!